12 juli 2008

Harvest - and an award

Mellan åskknallarna och regnskurarna håller jag på att plocka svarta vinbär. Jag planterade en vinbärsbuske för tre år sedan och i år belönar den mig med massor av härliga bär. Jag stoppar dem direkt in i frysen för att använda dem till tårtor och kakor under den långa, mörka vintern.

Between the showers and the thunder, I'm out in my garden, picking black currants. I planted a black currant shrub three years ago, and it's rewarded me with so many lovely berries this year. I put them directly into the freezer to be used in cakes during the long, dark winter.


Marie, som har bloggen Heimdal, har gett mig en utmärkelse och jag känner mig verkligen hedrad. Egentligen skulle jag skicka denna utmärkelse vidare till fem andra bloggar som jag tycker särskilt mycket om, men det är så svårt! Jag tycker ju om alla bloggar i högerspalten, så jag tar mig friheten att skicka den vidare till er alla! Tack för att ni delar med er av era tankar, er klokskap och era bilder! Det enda jag begär i utbyte är att ni går till Arte y pico och läser om upprinnelsen till utmärkelsen.

Marie, at Heimdal, has given me an award for which I'm very honored. Now I'm supposed to send this award to five other blogs that I enjoy reading. This is so hard - I like all the blogs in my sidebar, so I'm taking the liberty to sending this award to all of you! Thank you for sharing your thoughts, knowledge and photos! The only thing I ask from you in return, is that you go to Arte y pico and read about the origin of this award.

Nu skiner solen igen, så jag återgår till mina vinbär. - Ha en härlig helg!

The sun is out again, so I'm back to work. - Enjoy your weekend!

Katarina


11 kommentarer :

Merja sa...

Hej Katarina!
Klart jag hänger med till din nya sida och kikar in då och då!!
Här har det också regnat från och till och åskat.Grunden blev färdig målad till slut:)
Jag har en röd vinbärsbuske och det är hög tid att plocka av den.
Båten vi har ligger i en sjö,men det är skönt ändå=)
Ha det gott!

Viooltje sa...

Mmmmm...black currants. Delightful. By the way, just wanted to let you know you have been tagged!

Hope your dear puppy and the plants are doing well ;-) Cheers!

Karin sa...

Hej hej! Tack för namnet. Klart det är en Incarvillea. :) Mycket söt men inte så härdig om jag har förstått det hela rätt. Tur kanske att jag satte två av fyra i krukor. Härligt med vinbär, vi har också en hel del att plocka. Grattis till den fina utmärkelsen! Jag tycker verkligen det är trevligt att läsa din blogg och jag hoppas du ska trivas med att bara ha den här. Kram Karin

Anonym sa...

Hejsan Katarina! duiktig flicka som plockar svarta vinbär! Dessutom ett osedvanligt nyttigt bär. Jag skulle behöva några "slavar" som plockar mina bär - blixtsnabbt - därför att nötskrika, koltrast och den där frack-klädda hinner alltid före!
Det tog två dagar för nötskrikan att skörda körsbären från ett jätteträd. Fattar inte att de inte går i skogen och plockar - det gör ju vi själva ;))!
Ha det gott och glöm inte att äta många, alldeles färska - bären är som nyttigast då. mvh, Anja

Lavender and Vanilla Friends of the Gardens sa...

Congratulations Katarina!)
Black Currants are so special and healthy. Yours look so good and you will be so happy to use them for something delicious in winter time. Unfortunately they don't grow well in the subtropics we have to do with substitutes!

Ninni sa...

Mmmm...svarta vinbär är verkligen gott! Och nyttigt!
Grattis till utmärkelsen! Den är du verkligen värd!
Hoppas du får en skön söndag! Kram Ninni

Anonym sa...

Svarta vinbär hör till favoriterna, men själv har jag tyvärr ingen svartvinbärsbuske...
*avis*
Däremot har grannen en som växer precis intill vår tomt och när jag är ute på min dagliga trädgårdsrunda kan jag inte låta bli att sträcka ut näven och knycka ett par vinbär. :) Mums!

Anonym sa...

Your blackcurrants look wonderful, and you certainly managed to pick a lot!
Regards
Karen
An Artist's Garden

Niels Plougmann sa...

Funny I was out yesterday picking blackcurrants too! 3 pounds went into 1 pound bags for the freezer - I did not that you called them svarte vinbär - we call them solbær here in Denmark - that translates into something like sunberries in English.

Congrats about getting the Award!

Hope that the showers stop soon, even though my garden really needed the rain.

Anonym sa...

Congratulations..
Well deserved and I am sure it is a very special one.
I love black and red Currents.
Wonderful to have in the garden.
Thank you for your visit and comment.
- cheers Gisela

Britt sa...

Nu är det perfekt att fylla frysen med vinbär.//Britt