8 juni 2009

Waiting for the butterflies

Förra veckan hade vi högsommarvärme och fjärilarna flög runt och sög nektar ur kantnepetorna. Var är alla fjärilar nu? Tycker de inte om det kyligare vädret? Vet de inte att jag som har gjort ett nytt fjärilshus...

Last week the weather was hot and the butterflies kept sucking nectar from the Nepetas. But where are all the butterflies now? Don't they appreciate the cooler weather? Don't they know that I have made them a butterfly house...

















Kan du se det lilla runda fjärilshuset? / Can you spot the small, round Butterfly house?


Om du brukar läsa min blogg så vet du kanske att jag har varit på keramikkurs igen hos Linda. Det är så roligt - det kan jag verkligen rekommendera! I år gjorde jag bland annat ett fjärilshus av röd lera med chamotte i. Huset är placerat i en före detta golvljusstake som jag knipsat bort ljushållarna på. Den har stått ute i vinter och blivit härligt rostig. Istället för ljushållare har jag placerat små blommor av glacerad lera. - Hoppas nu bara fjärilarna kommer tillbaka snart och att de gillar sitt nya hus!

Those of you who follow my blog, might know that I've taken a new class of ceramics at Linda's. It's great fun - I can highly recommend it! Among other things I made a butterfly house this year, using red clay with chamotte in it. I've placed the house in a former tall candlestick, from which I have removed the candle holders. It stood outside during winter, so it's become delightfully rusty. Instead of the candle holders I've placed small flowers of glaced ceramics. - I only hope that the butterflies will return soon and that they will like their new house!

























/Katarina

20 kommentarer :

Lillebeth sa...

Du, det var verkligen fint. Verkligen! På min snickarkurs har en del av "gubbarna" snickrat fjärilshus, men det här slår allt. Kan man beställa?

Hannele på Hisingen sa...

Jättemysigt hus, trevlig väntan,
kram.

Ruben sa...

Vore jag fjäril, skulle jag sätta mig på taket - och bara njuta. /Ruben

Unknown sa...

Hi Katarina, I hope many butterflies come to your butterfly house. Your creation is beautiful and the setting (with all those blooms), more so!

sweetbay sa...

The butterflies will come back. :) Your Nepetas are gorgeous and I love the butterfly house.

Mia sa...

Helt otroligt flott hus.Ja tack, beställer ett av dig jag också. Har alltid haft lust att prøva keramik ( har inte gjort det sedan högstadiet, och det är länge,uff, sedan..) Bosätter fjärillar sig i hus alltså? Det visste jag inte.

Moa sa...

Det blev ju skitsnyggt helt enkelt.. *ler*.. och de små blommorna var ju fina till riktigt snyggt.. bättre kan man nog inte bo om man vore fjäril.. dessutom vet jag ju vilken fin utsikt de har över din trädgård.. Kram och ha det gott Moa

Ingela sa...

Klart dom gillar huset, det är ju jättestiligt, vänta bara tills värmen kommer då är dom där igen.

Hälsningar
Ingela

NinaH sa...

Hos Linda tycks alla bli fantastiska konstnärer! Ditt hus är underbart!

Eva Linnea sa...

Det ser snarare ut som ett fjärils-slott tycker jag. Vad har man i ett fjärilsslott för att locka till sig fjärilar? Fjärilsmat, vad är det?
Himla fiffigt att använda en gammal ljusstake till detta slott.
Kram Eva Linnea

Ninni sa...

Vad duktig du är! Fjärilarna kan inte annat än trivas i ett sånt fint hus!
Må så gott!

Inger sa...

Jättegulligt är huset, nytt för mig med fjärilshus i den storleken. Även din mur är jättesnygg.

Carol sa...

Your butterfly house is absolutely enchanting... your garden all around it seems a perfect match. I do not recall knowing of such a house for butterflies... will they fly into it? What is it like inside? How charming!

Merja sa...

Det blev verkligen snyggt! Att du kom på ideen med ljusstaken var kul! Ha det

elle-melle sa...

Så nydelig!
Hadde jeg vært en sommerfugl så hadde jeg flyttet til deg!

OF SPRING AND SUMMER sa...

Ja, det är ett fint hus fjärilarna har fått att flytta in i. Ha det så bra. Ingrid

Linda Lunda sa...

UNDERBART ... helt underbart blev det Katarina!
Linda

Anjas Hill sa...

Nämen Katarina! Oj så otroligt fint du har skapat! Det är ju så vackert! Jag svimmar! Tänk att få ha en alldeles egengjord konstverk i trädgården! vad du kan!/Anja

Frances sa...

Oh my Katarina, you have made an exquisite work of art for the butterflies! I so admire Linda's work and would give anything to be able to take a class with her. I love the color of your masterpiece and the detail. It is just wonderful with or without butterflies living within, but I hope they come to take up residence. :-)
Frances

ina peppels sa...

nice blog , its thefirst time i visit your blog , i love roses as well, there my favorite flower greetings from holland