26 december 2009

Embracing our different seasons

Jag brukar gnälla mycket på mörkret och de kyliga vindarna under vinterhalvåret. Brukar säga att jag önskar vi hade vår och sommar året om. Brukar önska att jag kunde gå i ide - precis som björnarna - under vintern, och vakna upp när solens strålar börjar värma upp vårt land.
Men jag har ändrat mig - jag har insett att jag tycker om våra olika årstider. Till och med mörkret tycker jag om ibland. Då kan man sitta inne och mysa...och drömma...

All through winter I would whine about the darkness and the chilly winds. Would wish I could hibernate - just like the bears - and wake up when the rays of the sun start warming up our country. But I've changed my mind - I've realized that I like our different seasons. I even like the dark sometimes, when you can stay indoors ...cosy and warm...and dream...



















"If we had no winter, the spring would not be so pleasant; if we did not sometimes taste of adversity, prosperity would not be so welcome."

Ann Bradstreet





15 kommentarer :

Karin sa...

Vilket härligt vinterkollage. När det finns snö är vintern inte så farlig, tycker jag. Det är värre med det kalla fuktiga grå!
Karin

Hannele på Hisingen sa...

Jag har alltid tyckt om alla årstider,
även november :)
God fortsättning.

Trädgårdsdrömmar sa...

MMMmmmm....så ändlöst vackert...
Jag brukar också gnälla om vårönskan. Det kommer nog snart, men nu ska vi nog passa på att njuta av snön.
Kram Carina

Eva Linnea sa...

Håller med dig! Variation och mångfald berikar. Jättefint collage.
Kram Eva Linnea

Annika Christensen sa...

Tänk att det gör jag också..gillar mörkret. Det inger lugn och vila för mig. Sommar året om hade nog varit lite stressigt dessutom.
Ha en bra vinter dag.
Annika

Inger sa...

Vintern är härlig med snö och ner till minus fem grader. Gillar dina hundar, urgulliga. Ha det gott!

Gela sa...

Vilka fina bilder. Och jag blir alltid så glad över din första bild med den frusna rosen. Den är så vacker. God fortsättning/Gela

AnnA sa...

Hej Katarina!
Åh, vilka härliga vinterbilder, med tanke på "den gröna vinter" som blivit här...(Men det kommer väl en runda till...)
Ja, det behöver vara lite kallt för att mögelsvampar och annat elände skall dö ut...
Och tänk vi har något att se fram emot under vintern och hösten: en vår och en sommar!
Ha en fortsatt skön sommar!
hälsm
AnnA

knatten sa...

Mest visst håller jag med. Och visst är det väl lite att gå i ide när man sitter i soffan i tre-fyra månader o bara planerar för våren=). /Knatten

haspet sa...

När man ser dina fantastiska bilder så kan man ju inte annat än att hålla med att vintern är härlig. Av någon anledning så börjar jag också att gilla vintern. Kanske har det något att göra med att man blivit lite äldre och klokare så att man klär sig efter väderlek och temperatur än vad man gjorde när man var yngre ;-). Jag älskar ju våren men om det inte vore för vintermörkret så kanske det inte skulle vara samma sak.// Peter

elle-melle sa...

Ja akkurat slik kunne jeg og skrevet. Jeg liker ikke vinteren fordi den pleier å være så brun! Men nå... nå har vi snø og det er fantastisk vakkert:)
Og når snøen forsvinner kan man begynne å glede seg til våren, lyset og plantene igjen:)
Det kan jo være bra med en pause fra luking og slikt, men hvis jeg kunne fått årstidene akkurat slik jeg ville så skulle nok sommeren vart lenger enn vinteren:)

Nydelig collage du har satt sammen!

God vinter til deg:)

Anjas Hill sa...

Så är det Katarina!
Vilka söööööta bilder!/Anja

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Vilket underbart vinterkollage Katarina. Härligt att vi fick en riktigt vit jul för en gång skull.
Ha det gott, kram Tyra

Anonym sa...

Katarina,
very nice winter collages..
Lovely pictures!!
In Toronto,
we have blue skies,
2cm of snow and -16C.
- Kram Gisela.
"From December to March, there are for many of us three gardens -
the garden outdoors,
the garden of pots and bowls in the house,
and the garden of the mind's eye."
- Katherine S. White

andré sa...

Lyckliga du som tycker om alla årstider- jag strävar ditåt, men det går inget vidare...