3 februari 2012

Blooming Friday - New acquaintance

Välkommen till Blommig fredag och temat Ny bekantskap! En av många anledningar till varför trädgårdsodlandet är så givande är väl just nya bekantskaper. Både i form av nyfunna vänner och spännande växter.

Welcome to Blooming Friday and the theme New Acquaintance! One of many reasons why gardening is such a worthwhile pastime, is the introduction of newfound friends and exciting plants. Don't you agree?




Vicia faba

Fru Bondböna träffade jag för första gången i somras. Kraftig och trygg stod hon plötsligt där i grönsakslandet. Hon hade överraskande vackra blommor som snabbt förvandlades till stora bönor innanför de tjocka skalen. Bönorna, som är giftiga som råa, smakade otroligt gott som kokta. Hon kommer att få besöka mig igen!

I met Mrs Broad Bean for the first time last summer. She just stood there, robust and potent, in the kitchen garden. She had surprisingly beautiful flowers, which quickly turned into big beans inside the thick pods. The beans, which are poisonous when they are raw, tasted immensely good as boiled.


Nästa vecka är jag i London men fotoutmaningen Blommig fredag pågår här som vanligt. Temat blir Alla hjärtans dag. See you!

I'll be in London next week but Blooming Friday will be here as usual. The theme will be Valentine Day. See you!

36 kommentarer :

Eva Linnea sa...

God morgon! Vaknar i ett kallt men härligt Småland. Det ska bli kul att se allas nya bekantskaper. Jag lärde känna Bolltisteln förra året.
Ha det gott i London!
Kram från Eva Linnea

Lotta sa...

..och jag i ett kallt östergötland, -11 grader så här precis före soluppgången. Ska bli kul med alla nya bekantskaper. Ha en härlig helg och riktigt roligt i London.

Gunilla sa...

God morgon Katarina, denna kyliga Februari morgon vi har minus 23 grader.

Bondbönan har riktigt fin blomma och är bönan god så är det ju en växt med dubbel uppskattning.

Vad fint du har gjort på din blogg, det gillar jag verkligen.

Ha det så trevligt i London.

Trevlig helg
Gunilla

Fia sa...

Det var ett farligt tema. Jag som trodde att jag nästan inte hade handlat något i somras och kunde ta igen det iår liksom ;-) Men jag ser fram emot att se alla glömda nyinskaffningar komma upp i vår. I hope :-)
Ha en go Londonsemester!

Anette sa...

Nya bekantskaper är ett roligt tema. Problem när jag skulle välja bilder, det blev alldeles för många, så jag avstår denna veckan och bara kikar runt hos alla andra.
ha det bra på resan.
/Anette

Vilmantas sa...

Hej,
det var rigtigt svært at finde ud af hvad skal jeg skrive på det emne. Jeg glæde mig at se hvad ellers har skrevet.
Ha´ godt tour til London!

Unknown sa...

Vilken underbart vacker färg på bondbönan. Jag blir så nyfiken på vilken sort det är! Förra året odlade jag för första gången 'Crimson Flowered' och den hade vackert mörklila blommor.
Ha en riktigt underbar tur till London!

Mia sa...

Bondbönr har så vackra blommor som luktar helt fantastisk gott och parfymerat. Har man för plantat och smakat dom är man fast. Jag upptäckte dom för två somrar sen så i somras var det fullt av dom. Nu har du nog fastnat du också.
Ha det fint :)

Elin sa...

Vilken fin bondböna, alltid kul att hitta nya favoritsorter.

Ha det så roligt i London!

Helens trädgård sa...

Hejsan Katarina!
Väldigt vacker blomma på bönan.
Att den dessutom var god vid tillagning ger ju extra plus i kanten.

Här i Piteå är det nu -30º, solen skiner och det är bländande vit snö. Man håller sig inomhus :=)

Trevlig helg!

Donna@Gardens Eye View sa...

Wonderful bloom I am not familiar with..

Lotta sa...

Tänk vad bra att nyttiga saker kan vara vackra också! :o)

Ha det så kul i London!

Kram

Alen Trädgård sa...

Vilken vacker bondböna! Ha det så trevligt i London/Monne

Mias Trädgård sa...

Godmiddag! Urtjusig bondböneblomma där! :) Härligt tema den här veckan! Ha en underbar helg, även om det är kallt! :) Mia

AnnA sa...

Hej du!
Trevligt fredagstema! Men inga bönor här inte - dock ngn knubbig pion och ros...
Ha det got i London&trevlig helg!
hälsn
AnnA

Berit sa...

just bondbönor har jag funderat på att odla nästa år för jag gillar att äta dom.
Ha en alldeles underbar dag!

Berit sa...

Jag satte in fellänk i första inlägget från mig , kan du ändra eller ta bort det??

Anette sa...

En snygging helt klart! /Anette

trädgårdsdrömmar sa...

Ny medlem här.Verkar vara så trevligt med nya uppgifter varje fredag.Gunsan

Ingmarie We sa...

Vilkten ärtig böna! Verkligen fina färger. Ha en bra Londonvistelse.

Lena/isklockan sa...

Tänk vilka vackra blommor en del grönsaksblommor har. Söt!

Kram

Carol sa...

Lovely Katarina! It is wonderful to meet new plants and critters through our gardens. Have a great trip! Kram Carol

Villa Ryttarängen sa...

Vad härig bekantskap du visar. Jag missade blommig fredag idag minnet är bra men kort.Ha en trevlig helg! Kram Pia

Margot sa...

Vilken vacker blomma den bönan hade!
Ha en trevlig resa!
Margot

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Oh! Det här var ett klurigt tema.. :) Ska bli kul att se hur alla tolkar. Kram o trevlig helg!

Lisa sa...

Ooops, jag glömde bort att det var fredag idag :-) Får kika runt hos alla andra istället. Så snygga de är bondbönorna ! Javisst är det roligt med nya bekantskaper, det gör livet lite mer spännande. Ha en skön fredagskväll !
Lisa/Lisas trädgård

Kerstin Alvesson sa...

Vilken snygging, vill ha. :)

Ha det riktigt bra i London, kram
Kerstin

Sabelhagens Olivlund sa...

Helt ljuvlig bild! Måste prova odla bondbönor. -11,5 här hos oss.
Ha en skön helg.
Kram Maria

carinaon sa...

Bönor över huvudtaget verkar trevliga. Ofta vackra blommor och så är de ätbara också. Måste prova någon sort i år.
Trevlig helg,
Carina

Vivian Tisting sa...

Jag älskar soppa på bondböna, vad roligt att det var en ny bekantskap för dig. Bondbönsoppa får du bekanta dig med nästa år, det är ljuvligt.
Ha en fortsatt trevlig helg.
Vivian

Inger sa...

Vackra färger har Fru Bondböna.
Ha så trevligt i London!
Kram

Odlarlust sa...

Din bondböna är en riktig skönhet.
En blomma som passar in i min färgskala bland nya bekantskaper :-)
Ha det gott!
Anna

Anjas Hill sa...

Vilken härlig bekantskap Katarina! Även jag tänker bekanta mig med bönor i år! Hoppas att den bekantskapen blir lika positiv som din!

Nu har man snart lust att fly kylan, men vi för vår del kan inte lämna katterna ensamma så det är bara till att gilla läget och fröjdas åt blommig fredag - för den finns ju oavsett vädret där ute;)!

Ha det så gôtt i Utalndet!
/Anja

Anjas Hill sa...

Vilken härlig bekantskap Katarina! Även jag tänker bekanta mig med bönor i år! Hoppas att den bekantskapen blir lika positiv som din!

Nu har man snart lust att fly kylan, men vi för vår del kan inte lämna katterna ensamma så det är bara till att gilla läget och fröjdas åt blommig fredag - för den finns ju oavsett vädret där ute;)!

Ha det så gôtt i Utalndet!
/Anja

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hej Katarina.
Bondbönor är verkliga delikatesser på många sätt.
För ett par år sedan var jag i London på en lök och vårblomster utställning i mitten på februari. En utställning som RHS anordnar varje år. Det kanske är dit du skall :-))
Trevlig resa!
Birgitta

Mia sa...

Kul med nya bekantskaper, både när det gäller växter och alla trevliga bloggare som man hittar tack vare dig!
kram Mia