23 mars 2012

Blooming Friday - Photogenic

Välkommen till säsongens näst sista Blommiga fredag! Idag är temat Fotogenisk. Är det överhuvud taget ett relevant begrepp när det gäller växter? Eller är det fotografens duglighet som avgör vilka växter som gör sig bäst på bild? Jag vet inte, men de Blommiga fredagarna är ju en lek, så nu leker vi! (Vill du vara med hittar du reglerna här.)

Welcome to the penultimate Blooming Friday of this season! The theme of this week is Photogenic. Is that a relevant conception when it comes to plants, you might wonder... Or is it the competence of the photographer that does it? Well, I don't know, but seeing this is a game, let's play! (If you want to participate, you'll find the rules here.)


Flammiga blommor gör sig bra på bild, tycker jag. Som den tacksamma rosen Candy Cover på min header, till exempel. Förra våren dök den strimmiga tulpanen Carnaval de Nice upp i min trädgård och jag tog den genast till mitt hjärta.

Streaked flowers do well on photos, I think. Like the low shrub rose Candy Cover in my header, for example. Last spring the striped tulip Carnaval de Nice made its entrance into my garden, and I was utterly delighted.





Nästa vecka är det final på denna säsong av Blommig fredag. Då blir temat 'Krukplanteringar'.  Trevlig fredag!

Next week is the grand finale of this season. The theme will be 'In my pots'.   Happy Friday!





40 kommentarer :

Laila sa...

Hej! Du undrar vad jag använder av älgört.När jag gör te på färsk ört använder jag både blomkvistar och fina blad men när jag torkar tar jag bara nyutslagna blomklasar och tar bort de tjockaste stjälkarna så att torkningen går snabbt. Breder ut klasarna på galler med smörpapper och ställer det hela i ett torrt, varmt och mörkt rum. Förvarar i mörka glasburkar.
Ha det gott!/Laila

Anette sa...

Den tulpanen är verkligen spektakulär. Hade dem i den förra trädgården.
Ha en fin vårhelg!
/Anette

Gunilla sa...

Vilken otroligt fin tulpan.

Hoppas du får en riktigt fin vårhelg
Gunilla

AnnA sa...

Godmorgon, Katarina!
En läcker tulpan visar du upp! Ja, snart stundar tulpantider, om de får vara ifred för de brunögda...Jag jagade iväg två stycken igår, men skall ut och titta om de kom tillbaka, och om de gillade smaken av hårspray...
Ha en skön helg!
Kramen!
AnnA

Leena sa...

Vilken spektakulär tulpan! En riktig polkagris, sådana skulle de ha i Gränna ...
Ha en riktigt skön helg! /Leena

Alen Trädgård sa...

Där kan man verkligen snacka om fotogenisk:) Otroligt vacker tulpan:) Ha det gott/Monne

Villa Ryttarängen sa...

Härligt med melerade och starka färger. Fin tulpan du visar. Kram Pia

Berit sa...

Jag förstår att du tog den tulpanen till ditt hjärta, den träffade mittt också.
Ha en alldeles underbar helg!

Hällan Visningsträdgård/Ulrika sa...

Härlig tulpan! tror att jag petade ner ngt liknande intill Löjtnantshjärtat i höstas.
Trevlig Helg!

Odlarlust sa...

Finfin tulpan. Jag har som vanligt hittat något annat att visa än en blomma ;-)
Anna

Lisa sa...

Den är riktigt läcker Katarina ! Jag gillar också randiga växter, har en randig krokus som favorit, fast den visade jag igår redan ;-) Ha en riktigt fin helg !
Lisa/Lisas trädgård

Lotta sa...

VIlken jättefin tulpan!

Ingmarie We sa...

Vilken läcker tulpan, riktigt karamellig i färgerna. Ha en fin vårweekend.

Lotta sa...

Vilken häfig tulpan. Dagens tema kan verkligen tolkas olika! Kul.
Ha en fin helg.
Lotta

Nillis sa...

Åh vad roligt att jag hittade din blogg och denna lek! Är genast med :-) ljuvligt. kram Pernilla

Helens trädgård sa...

Underbara, vackra Tulpan!
'Hon' är verkligen fotogensik.

Fin bild!

Önskar dig en Trevlig helg!

Anonym sa...

Vilken vacker tulpan, som en karamell! Jag fick kämpa lite med det här temat, men det är nästan ännu roligare när man av någon anledning känner lite motstånd eller tycker det är svårt.

Ha en riktigt trevlig helg! Kram Hanna

Zinnia sa...

Otroligt vacker tulpan. Själv är jag väldigt förtjust i de strimmiga Rembranttulpanerna. Som börjar blomma vid maj månads slut. Kanske är det kontrasten mellan färger som gör strimmiga blommor läckra. Hoppas att du får en underbar helg! Zinnia

Auksė sa...

Katarina, the theme of this week is excellent ! Anyone can interpret it in their own way. Thank you !

Aukse

Mias Trädgård sa...

Åh, vilket både svårt och underbart tema den här veckan, Katarina! Tack! Håller verkligen med om att de flerfärgade växterna kan göra sig riktigt bra på bild! Carnival de Nice ligger på min önskelista! Hoppas att du får en härlig helg! :) Mia

Sabelhagens Olivlund sa...

Underbar tulpan. Lite svårt tema denna veckan, men jag tolkade det på mitt sätt:).
Ha det gott.
Kram Maria

Annemor sa...

En gul en i solen på verandabordet, ble mitt bidrag.
Vakker tulipan.
Mormorhilsen

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Jeg var veldig spent på hva du ville velge av motiv i dag, Katarina.
Tulipanvalget er treffende, så grasiøs og enkel.... less is more som vi lærere endelig har fått elevene til å forstå! nå har det virkelig gått opp for dem ;:OD)
Go' hælj!

NatureFootstep sa...

håller med om att flammiga blommor är vackra. Hos mig flammar det också. :)

Channal sa...

Så roliga o lite busiga de där polkagristulpanerna! Läckert! Ny här... är galen i blommor! Kram Anna

carinaon sa...

Wow, vilken fin tulpan! Ser ut som en polkagris. Sådana skulle jag vilja ha i min trädgård.
Ha en underbar helg!
Carina

Anjas Hill sa...

Vilken fotogenisk tulpan Katarina!
Önskar dig en fantastisk helg med mycket trädgårdsjobb så att du kan koppla ifrån jobbet ordentligt ;)))!
(Jag antar att den längtan kan infinna sig även för den mest inbitna jobbälskaren;)!)

/Anja

Åsa sa...

Randiga tulpaner, randiga rosor...det är riktigt läckert med randigheten!
Ha en fin vecka till nästa gång!

Cika sa...

Så färgstark och fin tulpan!
/Cika

Rosor och ruiner sa...

Så tråkigt att säsongen med blommig fredag går mot sitt slut, men jag förstår att du måste ta lite ledigt!
Hoppas du får en fin helg, vädret hos oss kan man i alla fall inte klaga på =)

livetpålandet sa...

Har skrivit ett helt inlägg men får ingen ordning på bilderna . Känns ju rätt så väsentligt när dagens ämne är fotogenisk. Grrr!
men dagen har varit bra!! :)

Margot sa...

Vilken läcker tulpan!
Ha en skön helg!

Ronnie@hurtledto60 sa...

A truly photogenic striped tulip.

Boäng sa...

Hej. Ansluter som nybörjare här idag. Visst är tulpaner underbar, och snart är det dags :)
Hälsningar
Anette/Dagliljan

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Carnaval de Nice gillar jag väldigt mycket. När den kräver för mycket i rabatten tar jag in den och sätter i vas.
Många tack för den här säsongen Katarina.
Trevlig helg
Birgitta

Christina Klosterberg sa...

Så fin! Om jag ska kunna hänga med här till hösten får jag nog bege mig med kameran till grannens trädgård;)

Donna@Gardens Eye View sa...

I absolutely love the color of that tulip...it is such a fun color!!

Randi sa...

En helt underbar bild. Vilken läcker foto-modell...go som en polkagris.

Anonym sa...

Hej!

Jag hann inte med Blommig fredag nu tyvärr, ska försöka nu på fredag när det är sista gången!

Jag har registrerat mig på Mister Linky men för att skapa en egen "Meme" måste man tydligen bli betalande medlem. Eller har jag missuppfattat? Hittar inte hur jag gör en egen annars...

Ska dra igång fotoutmaning med månadsbilder nu 1a april, kör nog med bara länkar i inlägget om det kostar med MrL. Du kanske vill vara med? Hoppas det! :)

Kram

Carol sa...

Kara Katarina! Sorry to be late joining this week. Lovely composition. I especially love the colors in the background. Have a lovely week! Kram Carol